0

Livemusiikki on parasta!

Olen innokas livemusiikin kuuntelija. Kymmenkunta vuotta sitten kävin lähes kaikissa Savonlinnaan asti eksyneiden rock-yhtyeiden konserteissa. Nykyään lapset vähän rajoittaa käyntitiheyttä, mutta pyrin silti olemaan aktiivinen. Jos rahat riittää ja Suomeen eksyy jokin omista ulkomaansuosikeistani, pyrin aina paikalle. Takana on siis monta hienoa ja ei niin hienoa elämystä.
On myönnettävä, etten oikein ymmärrä nykyistä muusikon ansaintalogiikkaa ja sekin on yksi syy konserttikäynteihin. Haluan omalla konserttiläsnäolollani tukea muusikon uraa. Vaikka oma musiikkimakuni lepää vahvasti tuolla 80-90-luvuilla, haluan toki tukea nykyisiäkin muusikkoja.

Aikaisemmin myytiin levyjä tai cd-levyjä ja artisti sai osansa myynnistä. Tänä päivänä biisit julkaistaan ensin youtubessa ja spotifyssa ja sitten ehkä cd-levyllä. Ansiot tulevat siis joistakin klikeistä ja katsomiskerroista.
Tunnen itseni dinosaurukseksi, kun haluaisin oikeasti ”omistaa” jonkin levyn tai tiedoston. En ole enää edes varma pitääkö minun ymmärtää ansaintalogiikkaa, pitänee vaan olla niin kuin muutkin ja käyttää palveluita.
Välillä olen yrittänyt tyydyttää omaa keikkanälkääni keikkataltioinneilla ja onneksi on olemassa nämä digitaaliset musiikkilähteet. Kun lapset ovat nukkumassa, on aika kiva laittaa kuulokkeet korville ja laittaa youtubesta tai Yle Areenasta jotakin omaan musiikkimakuun sopivaa pyörimään.

Nämä nykyiset musiikkikuviot pakottavat miettimään, miten internetissä voi olla niin valtavasti ”ilmaisia” palveluita. Miksi joku artisti jakaa oman kappaleensa youtubessa ilmaiseksi kaikkien kuunneltavaksi?
No, olen ymmärtänyt asian suurin piirtein näin: Kun etsin youtubesta haluamani kappaleen, eteeni ilmestyy useita saman nimisiä kappaleita. Pyrin valitsemaan ”virallisen”. Vevo-merkki (Watch official video online) lienee varmin tae virallisuudesta.
Kun videon päällä tai alussa on mainos, tiedän että artisti saa ainakin jotakin minun kuuntelemastani videosta. Mainostaja siis maksaa valitsemani kappaleen kuuntelun. Ja kuluttaja tietysti maksaa mainoksen tuotteen hinnassa.
Summa yhden ihmisen biisin kuuntelusta ei varmasti ole suuren suuri, mutta katselukerrat saattavat olla valtavia. Daruden Sandstormia on katsottu youtubesta noin 73 mijoonaa kertaa.
Yhden teorian mukaan tuhannesta katselukerrasta julkaisija hankkii yhden euron ja tällä logiikalla voisi siis miljoonalla katselukerralla hankkia tuhat euroa. Daruden yhden kappaleen tulot voisivat siis olla noin 73 000 euroa.
Suomalaisilla artisteilla tulot ovat vielä ymmärrettävissä, mutta ajatellaanpa jenkki artisteja. Wiz Khalifan ja Charlie Puthin ”See you again” nousi viime viikolla koko youtuben katsotuimmaksi videoksi 2,8 miljardilla katselukerrallaan.
Äskeisellä laskentakaavalla kaksikko olisi hankkinut pelkillä youtube-mainoksilla 2,8 miljoonaa parissa vuodessa. Pikkuhiljaa minullekin alkaa youtubessa jakamisen idea avautumaan…

Tänäkin viikonloppuna on hyvä tilaisuus tukea artistia ja kuunnella hyvää livemusiikkia. Jos lapsienhoito järjestyy, nähdäänkö Puruvesi Popissa?

Sami Mikkonen
Kirjoittaja on Enonkosken koulussa
työskentelevä savonlinnalainen
opettaja.

Viikon kysymys

Masentaako kaamos?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...